מה חשוב לדעת ב- פילוח שוק?

פורסם 11 פברואר, 2024
קריאה 5 דקות
שיתוף
whatsapp sharing button
facebook sharing button
linkedin sharing button
email sharing button
מה חשוב לדעת ב- פילוח שוק?
דני שקד, מומחה לשיווק באינטרנט
מאת דני שקד

פילוח שוק הוא הבסיס לאסטרטגיית תכנון אתר, שיווק וקידום של כל עסק. בעזרת פילוח שוק מדויק, בעלי עסקים יכולים להכיר טוב יותר את קהל היעד שלהם, מאיפה הם מגיעים, מה מושך אותם ומה הצרכים שלהם. ההיכרות עם הקהל חשובה לאופן שבו תתכננו את האתר שלכם, לאופי הקידום הממומן והאורגני שלכם ולהחלטות עסקיות אחרות. בואו נבין מהו פילוח שוק ומה חשוב לקחת בחשבון כשמבצעים אותו?

מה זה פילוח שוק?

פילוח שוק הוא למעשה פעולה שבה מחלקים את קהל הצרכנים לקבוצות שונות על בסיס מאפיינים משותפים. פעולה מדויקת מייצרת מצב שבו בתוך הקבוצות יש מקסימום הומוגניות ובמקביל מקסימום הטרוגניות בין קבוצה אחת לאחרת. כך נוכל למפות מה המניעים של כל קבוצה, מה מרתיע אותם, ומה מושך אותם. בעזרת המידע הזה נוכל להעביר מסרים שיווקיים מדויקים לקבוצות השונות. כך נוכל להגדיל רווחיות, ולמזער הוצאות שיווק מיותרות.

3 עקרונות חשובים בפילוח שוק

1. פלחים ניתנים למדידה וזיהוי: פלח שוק חייב להיות ניתן לכימות, כזה שיאפשר לכם להעריך את גודלו והפוטנציאל שלו. בנוסף, הפלח צריך להיות מובחן, כזה שיאפשר לכם לזהות ולהגדיר את הגבולות בין קבוצת היעד השונות.
2. פלחי שוק נגישים: המשמעות של פלחי שוק נגישים היא פלחים שבאמת תוכלו לספק להם שירות ביעילות. נכנסים פה שיקולים לוגיסטיים, לדוגמא, לא תוכלו להבטיח שירות עד הבית תוך 3 שעות אם שוק היעד שלכם נפרש ממצפה רמון עד נהריה.
3. גודל, יציבות ורווחיות של פלחים:

  • גודל: פלח שוק צריך להיות גדול מספיק כדי להצדיק את המשאבים שאתם מתכוונים להקצות אליו. פלח קטן ונישתי עשוי להיות רווחי אך מקטין את הסיכויים ללקוחות חדשים.
  • יציבות: היציבות של פלח שוק מתייחסת לעקביות שלו לאורך זמן. תשקיעו מאמצים בפלחי שוק שאינם מאופיינים בשינויים תכופים ודרסטיים בהעדפות או בהתנהגות רכישה.
  • רווחיות: בעוד שגודל ויציבות חשובים מאוד, המטרה הסופית היא רווחיות. תעריכו את הרווחיות של כל פלח שוק על ידי התחשבות בכוח הקנייה, נכונות לשלם וערך חיי הלקוח (CLV).

קריטריונים לפילוח שוק

על פי איזה משתנים אנחנו מבצעים פילוח שוק? מומלץ לצמצם את שוק המטרה שלנו בעזרת ארבע בסיסי פילוח:

  • בסיס גיאוגרפי: ככל הנראה הפילוח הנפוץ ביותר. בבסיס זה יש התייחסות למיקום הגיאוגרפי, לאופי האזור ולאקלים בו. בסיס זה עונה על השאלה ״היכן נמצאים הלקוחות הפוטנציאליים שלי?״
  • בסיס דמוגרפי: המאפיינים הדמוגרפיים הכוללים גיל, מין, הכנסה, איכות חיים, דת וכו׳. בסיס זה עונה על השאלה ״מי הלקוחות הפוטנציאליים שלי?״
  • בסיס פסיכוגרפי: המשתנה הזה נוגע לתחומי העניין, אמונות, דעות, ערכים, סגנון חיים וכו׳. בסיס זה עונה על השאלה ״מה הלקוחות שלי אוהבים, ומה לא?״
  • סוג הלקוח: האם הלקוח שלכם הוא פרטי, עסקי, תעשייתי או ממשלתי. כל סוג לקוח מצריך התייחסות שונה ואסטרטגיה שיווקית שונה.
    לאחר שסיווגתם את הקהלים שלכם לקבוצות שונות, עליכם להחליט אילו פלחי שוק הם בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר לעסק שלכם. הקבוצות שתבחרו יהפכו לקהל היעד שלכם. על פי המידע שאספתם על כל קבוצה, עכשיו תצטרכו לתכנן אסטרטגיית שיווק וקידום מותאמת אליהם.

אתם לא לבד

פילוח שוק הוא אחד השלבים החשובים ביותר בחייו של עסק משום שעל בסיסו מתכננים אסטרטגיות רבות וארוכות טווח. לכן מהלך לא מקצועי עלול להוביל לכסף רב שנזרק לפח. אם אתם מחפשים ליווי מקצועי בתהליך, אנחנו ב-SiteIt נשמח לחלוק את הניסיון והידע שצברנו במהלך השנים. זאת על מנת לבצע פילוח שוק מדויק ויעיל בהתאם לאופי והצרכים של העסק שלכם.

Scroll to top caret