פרק 9: קידום אתרים מקומי, ביצוע Local SEO

העולם בימינו הוא אולי סוג של כפר גלובלי, וכולנו מבלים יותר ויותר זמן במרחב הדיגיטלי – אבל לעסקים רבים יש גם נוכחות פיזית בלוקיישן ספציפי. בהתאם, כדאי להשקיע תשומת לב ב-SEO שממוקד בחיפושים לוקאליים, מה גם שמנועי החיפוש ובראשם גוגל מייחסים לכך חשיבות. בפרק הזה נלמד איך להשתמש ב”גוגל לעסק שלי”, על מה חשוב להקפיד במסגרת ניהול האזכורים של העסק, למה כדאי להשקיע בביקורות גולשים ואיך עושים את זה נכון, ועוד טיפים פשוטים שיעזרו לכם להתבלט.

ביצוע Local SEO, קידום אתרים מקומי

 

1. למה חשוב לקדם את האתר עבור חיפושים מקומיים?

ישנם שלל תחומי פעילות שמבוססים על הגעה פיזית של לקוחות. מעבדות לתיקון סמארטפונים, וטרינרים, חדרי בריחה, מתחמי ספא ועוד ועוד. מי שגר בחיפה למשל ורוצה לבלות יום שכולו כיף ופינוקים יחפש מן הסתם “ספא בחיפה”, ובאופן דומה מי שנמצא בחופשה בכנרת והסמארטפון שלו מפסיק לעבוד ימהר למצוא סמארטפון אחר ויחפש בו “תיקון סלולר בטבריה”, שהרי אין טעם לבזבז זמן על מעבדות במקומות אחרים בארץ.

מעבר לכך, כשאנחנו מבצעים חיפושים בסלולרי – וכיום חלק גדול מאוד מהכניסות לגוגל הן דרך הטלפונים החכמים – יש סיכוי גבוה שמנוע החיפוש יתאים לנו באופן אוטומטי תוצאות מבוססות מיקום (בזכות העובדה שהוא יודע איפה אנחנו נמצאים).

תוצאות חיפוש מקומיות מספקות מידע רב בצורה נוחה מאוד: לגולשים מוצגת מפה ועליה סימונים של כל המקומות שבהם יש עסק מתאים. לחיצה על המפה מגדילה אותה כך שקל יותר לראות איפה בדיוק נמצא כל לוקיישן רלוונטי, ולצד המפה מופיעה רשימה של העסקים עם מידע אודותיהם. לחיצה זריזה נוספת מובילה למידע נרחב על כל עסק ספציפי שהגולש מתעניין בו: כתובת, שעות פעילות (כולל בחלק מהמקרים פירוט של מידת העומס לאורך היום), מספר טלפון, ביקורות, שאלות ותשובות, אפשרות לקבל הנחיות הגעה בלחיצת כפתור ועוד.

באופן טבעי הגולש משתמש בכל האינפורמציה הנ”ל כדי להחליט לאן יפנה כדי לקבל שירות או לרכוש את המוצר הנחוץ לו – ולעסקים שמופיעים בתוצאות הנ”ל באופן מקצועי יש יתרון משמעותי של ממש על פני המתחרים.

 

ביצוע Local SEO, קידום אתרים מקומי חיפוש ממוקד איזור

2. מה זה Google My Business ועד כמה חשוב להירשם אליו?

הבסיס ל-SEO מקומי הוא הצטרפות לשירות הרלוונטי של גוגל שנקרא Google My Business (תרגומים מקובלים לעברית הם “גוגל לעסק שלי” ו”דף עסקי בגוגל”). הרישום לגוגל מתבצע דרך https://www.google.com/intl/iw_il/business. גם לבינג יש שירות דומה – bingplaces – ואם תרצו להשקיע תוכלו ליצור כרטיס עסק מתאים גם שם.

טיפים שכדאי ליישם:

  • חיפושים מקומיים מתבצעים במקרים רבים תוך כדי תנועה, והגולשים רוצים לדעת מיד אם אתם מתאימים להם או לא (מה גם שבאופן כללי השימוש באינטרנט מתאפיין בחוסר סבלנות מסוים) – ככל שתציגו בפניהם מידע מפורט יותר, יש סיכוי טוב יותר שהם יבחרו בכם. שעות פתיחה, אמצעי תשלום שאתם מקבלים, התמחויות, תמונות ואפילו קטעי וידאו יכולים למשוך אליכם גולשים רבים שיהפכו ללקוחות משלמים.
  • עדכונים – אם יש שינויים כלשהם בעסק, חשוב לעדכן מיד את הפרופיל.
  • תגובות לביקורות – גוגל לעסק שלי כולל, אם תרצו בכך, ביקורות של לקוחות. מומלץ מאוד לנצל את האפשרות הזו, וזאת מהסיבה הפשוטה שגולשים מייחסים להן אמינות גבוהה שמתורגמת גם לאמון רב יותר בעסק. חשוב להודות לפרגונים ולהתייחס ברצינות ובכבוד גם לביקורות שליליות. פירוט לגבי הדרכים השונות לשכנע לקוחות להוסיף ביקורות (בכל רחבי הרשת) תמצאו בסעיף 5 בפרק זה.

 

  • אל תנסו לדחוף מילות מפתח לפרטים הנ”ל – גוגל מייחסת חשיבות רבה לעקביות (פרטים בסעיף 4 בפרק), וכל פגיעה בעקביות עלולה לעלות לכם ביוקר.
  • מומלץ לפתוח את החשבון ב-Google My Business עם כתובת מייל שונה מזו הרגילה שמשמשת את העסק.
  • גוגל לעסק שלי מציג (בפניכם בלבד, כמובן) סטטיסטיקות מפורטות לגבי החיפושים שהובילו גולשים לאתר שלכם – כך שניתן לקבל תובנות יקרות ערך שיעזרו באופן כללי להשביח את ה-SEO.

3. שלושת הגורמים שמשפיעים על הדירוג בחיפושים המקומיים

גוגל מדרגת אתרים בחיפושים מקומיים על סמך 3 פרמטרים: רלוונטיות, קרבה ובולטות.

  1. רלוונטיות – הציון בסעיף הזה נקבע ע”י גוגל בהתאם למידת ההתאמה בין הפרופיל שיצרתם לבין החיפוש של הגולש/ת. רישום מדויק ומפורט מבטיח הופעה בחיפושים הרלוונטיים עבורכם.
  2. קרבה – המרחק הפיזי בין המקום שבו מתבצע החיפוש לבין המיקום של העסק.
  3. בולטות – ככל שלעסק שלכם יש יותר אזכורים ברחבי האינטרנט, כך הציון בסעיף הזה יהיה גבוה יותר. בהתאם כדאי לוודא שהאתר רשום במדריכים שונים (בין אם כאלה שקשורים לתחום הפעילות שלכם ובין אם כאלה שמאגדים עסקים באזור שבו אתם נמצאים), לגרום ללקוחות להשאיר ביקורות, להשקיע בנוכחות מחמיאה ברשתות חברתיות, ליצור קישורים מבלוגים מקצועיים ועוד.ביצוע Local SEO, קידום אתרים מקומי אזכורים ברשת

 

4. ניהול האזכורים של העסק ברחבי האינטרנט

אזכור הוא כל מופע של שם העסק, הכתובת שלו או מספר הטלפון. לגוגל חשוב מאוד להציג לגולשים תוכן שאפשר לסמוך עליו, וכדי שאפשר יהיה לסמוך עליכם, חובה להקפיד על עקביות – כלומר לוודא ששם העסק, הכתובת ומספר הטלפון מופיעים באותה צורה בדיוק בכל מקום.

דרך נוחה ופשוטה לעשות זאת היא ליצור קובץ עם הפרטים האלה, ולהעתיק ממנו בכל פעם שאתם רוצים להוסיף במקום כלשהו ברשת את המידע הזה. כמו כן ישנם כלים שונים שמאפשרים לעקוב בנוחות אחרי כל האזכורים ולוודא שאין שום טעות באף מקום.

הקדשת תשומת לב לאזכורים תוביל אתכם גם לאיתור הזדמנויות נוספות לפרסם את פרטי העסק. גוגל משקללת את כמות ההופעות, את האיכות שלהן (כלומר עד כמה המקומות שבהם אתם מופיעים הם אמינים וסמכותיים) וכאמור את העקביות – ולכן כדאי גם להעשיר את האזכורים באופן שוטף וגם לוודא שאין אי דיוקים.

5. איך לנצל את האופציה של ביקורות גולשים באופן מיטבי?

ביקורות גולשים הן נכס יקר ערך לכל עסק:

  • הן תורמות לקידום האתר ובפרט ל-SEO מקומי.
  • הן מספקות מידע רלוונטי ומשמעותי לגולשים, ועוזרות להם לקבל את ההחלטה הנכונה.
  • הן מסייעות לכם להשתפר – גם דרך הבנת החוזקות של העסק והבלטתן וגם באמצעות חיזוק נקודות תורפה שעלו בביקורות השליליות.
  • הן מחזקות את האמון של הגולשים בכם, ובכך מגדילות את הסיכוי שהם יהפכו ללקוחות.

ביצוע Local SEO, קידום אתרים מקומי הוספת כוכבים להעלאת הנעה לפעולה CTR

 

בקיצור, כדאי להשקיע זמן ומחשבה בלהניע לקוחות ליצור ביקורות. ישנם מקומות רבים שבהם אפשר להעלות ביקורות אונליין: אופציה אחת היא כאמור גוגל מיי ביזנס, עוד אפשרות רווחת היא באתר של העסק ו/או בדף העסקי בפייסבוק, אתרים שמדרגים עסקים בתחום מסוים (הדוגמה המוכרת ביותר היא טריפ אדוויזר בעולם התיירות) מומלצים כמובן גם הם ויש עוד מגוון רחב של אופציות אחרות.

דרך אחת היא פשוט לבקש ממי שנכנס לעסק שלכם לעשות זאת. המלצה נוספת היא ליצור מאגר לקוחות שכולל פרטי יצירת קשר ובפרט כתובת דוא”ל. בדרך זו תוכלו גם להציע למי שכבר סומך עליכם מוצרים ושירותים נוספים וכן מבצעים, לשמור אתכם במודעות באופן כללי (על בסיס ניוזלטרים עם תוכן בעל ערך) – וגם לבקש ממי שקנה מכם מוצר או קיבל שירות לדרג אתכם במקומות הרלוונטיים ולהוסיף כמה מילים אודות חוויית הקנייה שלהם.

ביקורת אופליין 

בתור עסק מקומי מגיעים אליכם לקוחות. אם הם מרוצים, תוכלו לבקש מהם לצלם קטע וידאו קצר שבו הם מפרגנים לכם. אין צורך במצלמה מקצועית או תאורה מיוחדת, רק להקפיד על רקע מתאים, זווית צילום נכונה וסאונד איכותי. כמו כן חשוב לזכור לבקש אישור לפרסם את הביקורת.

את קטעי הוידאו תוכלו להעלות לגוגל לעסק שלי, להשתמש בהם ברשתות חברתיות וגם ליצור באתר של העסק דף ייעודי לפידבקים שכאלה – בכל המקומות התרומה עצומה, מפני שאם הגולשים רואים אדם מדבר אליהם בקולו, ומפרגן לכם, הרצון שלהם לקבל מכם שירות או לקנות מכם מוצר מתעצם.

 

טיפ חשוב

אם אתם מספקים שירות ברמה גבוהה מאוד או מציעים מוצרים איכותיים במיוחד, הלקוחות שלכם ישמחו להמליץ עליכם. בנוסף כדאי להגביר את המוטיבציה שלהם – למשל באמצעות הטבה כמו 10% הנחה ברכישה הבאה או פינוק מסוים שאתם יכולים להעניק להם (שייק חינם בביקור הבא בספא). עלות המתנה מבחינתכם נמוכה מאוד, והתמורה גבוהה – גם בזכות הרווחים מהביקורת וגם בזכות שדרוג חוויית הקנייה של הלקוח.

6. אופטימיזציית תוכן לעסקים מקומיים

בפרקים הקודמים הדגשנו שוב ושוב עד כמה אופטימיזציית תוכן משפיעה על המיקום של האתר בתוצאות חיפושים רלוונטיים עבורכם – וכשמדובר על עסק מקומי וחיפושים לוקאליים ישנם כמה דגשים ספציפיים.

ראשית, העמוד שכותרתו “יצירת קשר”. המטרה שלו היא להקל על הגולשים, כלומר הלקוחות הפוטנציאליים, למצוא אתכם וליצור אתכם אינטראקציה – ולכן כדאי להוסיף בו את האפשרות להתקשר לעסק בלחיצת כפתור (כשהגלישה היא דרך סמארטפון), לראות איפה אתם נמצאים במפה (וגם לקבל הנחיות הגעה) וגם להתחבר לדף העסק שלכם בפייסבוק או באינסטגרם.

המלצה נוספת היא לוודא שבחלק התחתון של כל עמוד באתר, זה שנקרא פוטר, מופיעים פרטי העסק. גולשים מורגלים למצוא שם כתובת, מספר טלפון וכו’ – ותמיד רצוי לספק את הציפיות שלהם.

לא רק לגולשים: דף “יצירת קשר” צריך להעביר את כל האינפורמציה הרלוונטית גם לגוגל ומנועי החיפוש האחרים. כדי לעשות זאת בקלות וביעילות ניתן להשתמש בסכמה – דרך נוחה מאוד ליצור פריטי מידע שנקראים מיקרודאטה והתפקיד שלהם הוא לעזור למנועי החיפוש להבין את התוכן שלנו.

במקרה של עסקים מקומיים, יש להיכנס ל- https://schema.org/LocalBusiness. בין השאר תוכלו לספר לגוגל מהו שם העסק, מהי הכתובת, מספר טלפון, מספר פקס, שעות פתיחה ועוד. כמו כן כדאי לכלול בסכמה גם מפה ו/או הנחיות הגעה תמונות (עם תגים מתאימים). בנוסף יש גם מיקרודאטה לסוגים ספציפיים של עסקים מקומיים, כמו למשל ליידע את מנועי החיפוש שהתוכן שמוצג בפני גולשים הוא תפריט.

המלצה אחרונה בהקשר של עסקים מקומיים היא לזכור שחלק גדול מהגלישה שמובילה אנשים אליהם מתבצע דרך סמארטפונים. אתר שנראה היטב גם במסך קטן יחסית ועולה תוך זמן קצר ירשים את מי שמתעניין בכם ויקבל נקודות זכות רבות גם ממנועי החיפוש. בעזרת PageSpeed Insights של גוגל תוכלו לדעת עד כמה מהיר האתר שלכם וגם לקבל המלצות איך לשפר את הביצועים במובייל.

Scroll to top caret