פרק 3: אופטימיזציה לתוכן

כשרוצים לקדם אתר, המפתח החשוב ביותר הוא תוכן אופטימלי. אופטימלי עבור מי? הגולשים, כמובן. ולכן אנחנו צריכים להבין איזה תוכן האנשים שמגיעים אלינו מחפשים, איך לבנות נכון את האתר כדי שיהיה להם קל למצוא את מבוקשם, אילו סוגי תכנים כדאי ליצור למענם ויש עוד כמה שאלות לגבי אופטמיזציה לתוכן – שלכולן תמצאו תשובות בפרק הנוכחי.

איזה תוכן הגולשים מחפשים?

לשאלה הזו יש תשובה פשוטה: תוכן שיעניין אותם, יעשיר אותם ויספק תשובות מקיפות, עדכניות, אמינות ובהירות לשאלות ולצורך שגרמו להם להיכנס לאינטרנט ואז לאתר שלכם.

austin-distel-wD1LRb9OeEo-unsplash-1030x772 המדריך המלא לקידום אתרים בגוגל SEO אופטימיזציה לתוכן

בהתאם הצעד הראשון הוא להיכנס לראש של הגולשים. דמיינו את עצמכם נכנסים לגוגל, למשל כי החלטתם לבנות שולחן עץ. סביר להניח שתקלידו בתיבת החיפוש “מדריך לבניית שולחן עץ”, תיכנסו לאחד האתרים שמנוע החיפוש יציע לכם ותגיעו לעמוד שיש בו תמונות יפות של שולחנות מעץ, תיאור של היתרונות של חומר הגלם הזה, הסבר כללי על בטיחות בעבודה עם מסורים ואולי גם רשימה של סוגי עצים שאפשר למצוא במחסן עצים. יכול להיות שהביטוי “מדריך לבניית שולחן עץ” הופיע בטקסט, ואולי אחת מכותרות המשנה הייתה “איך לבנות שולחן עץ בקלות” – אבל מן הסתם התחושה שלכם תהיה אכזבה, כי לא באמת קיבלתם את מה שרציתם.

מה כן רציתם? תוכן שאפשר לזהות מיד מה הוא כולל, שרלוונטי עבורכם, שכתוב בצורה קלה להבנה (אבל לא שטחי אלא כן מספק מידע בעל ערך!), מדויק, מהודק ושאפשר לסמוך עליו.

זה בדיוק מה שמחפשים הגולשים – וכשהם מוצאים תוכן אמין ואיכותי, הם סומכים על מקור התוכן, כלומר האתר והעסק שמאחורי האתר. אם הגולש אומר לעצמו “כן, זה בדיוק מה שרציתי”, הוא יישאר עוד באתר שלכם ובמקרים רבים גם ישתף את האוצר שמצא ואתם תרוויחו עוד נקודות בגוגל.

איך להבטיח מבנה נכון לאתר?

כשמתחילים לחשוב איזה תכנים יספקו לגולשים את מה שהם מחפשים, עולים רעיונות רבים – והאתר מתמלא בעוד ועוד עמודים. כדי שהתוכן האיכותי שיצרתם לא ילך לאיבוד, חשוב להקדיש תשומת לב גם למבנה של האתר.

דמיינו שאתם נכנסים לחנות בגדים כדי לקנות חולצה לילד. זו חנות ענקית ואתם ממהרים. אם בכניסה יש שילוט ברור שמכוון אל מחלקת נשים, מחלקת גברים ומחלקת ילדים, אתם מיד יכולים לדעת שיש סיכוי טוב שתמצאו את מה שאתם מחפשים בלי לבזבז יותר מדי זמן. אם כשאתם מגיעים למחלקת הילדים אפשר לזהות מיד חלוקה מסודרת ומאורגנת לפי סוגי הבגדים – מכנסיים, חולצות, שמלות, מעילים וכו’ – מפלס האמון שלכם בחנות ממשיך לעלות. הגעתם לאזור של החולצות ואתם רואים שבכל מתלה ובכל מדף הפריטים מסודרים לפי המידות? אתם יודעים שאתם במקום הנכון (ועכשיו רק נשאר לחכות עד שהילד יסיים להתלבט בין כל האפשרויות, אבל זה כבר לא קשור ל- SEO…)

באופן דומה מבנה של אתר אינטרנט חייב להיות כזה שמבטיח לכל גולש וגולשת הגעה מהירה ונוחה לתוכן שהם מחפשים. בנוסף בכל מקום באתר הגולשים צריכים להבין מיד איפה הם נמצאים ומהן האפשרויות להמשיך הלאה (או לחזור אחורה). את המבנה המדויק והברור יוצרים בעזרת תפריטי ניווט ולינקים פנימיים. 

אם יש לכם אתר מכירות, הקטגוריות השונות של המוצרים הן בסיס טוב למבנה נכון. אתר שמציע בעיקר תוכן אפשר לארגן לפי נושאים (כשלכל נושא יכולים להיות נושאי משנה רלוונטיים) ובכל מקרה המחשבה שצריכה לכוון אתכם כשאתם מתכננים את מבנה האתר היא איך להקל על הגולשים – כשהגולשים מתמצאים בקלות, מנועי החיפוש מצליחים גם למפות את האתר ומעריכים אותו יותר.

דגש נוסף הוא לוודא שאין דפים ללא מוצא, לינקים שמובילים לשגיאה (כלומר לעמוד שלא קיים) ולינקים שמבטיחים תוכן מסוים אבל מובילים למשהו אחר לגמרי – כל אלה מקטינים את רמת האמון בכם ועלולים להוריד לטמיון את ההשקעה בתוכן. 

 

דפים ללא מוצא המדריך לקידום אתרים SEO

סוגי התוכן השונים

טקסטים, תמונות, וידאו, אינפוגרפיקות, קטעי קול, משחקים, אנימציה, מפות, אלמנטים אינטראקטיביים – יש המון סוגי תכנים וגם שלל כלים שמאפשרים לנו ליצור אותם בקלות בכל אתר. איך בוחרים בין כל האופציות? זוכרים שכל תוכן אמור לספק מענה מדויק לצורך של גולשים. בהתאם לצורך הספציפי נקבע סוג התוכן.

אם למשל יש לכם מחסן עצים ואתם רוצים לספק לגולשים מדריך לבניית שולחן עץ, סרטון וידאו שמדגים איך עושים את זה נכון יכול לקדם אתכם מאוד בגוגל. אם יש לכם מסעדה, תמונות של המנות הן הדרך הטובה ביותר להרשים גולשים ואיתם את מנועי החיפוש (לפחות עד שאפשר יהיה להעביר ריחות דרך המסך). רוצים לשתף גולשים במחקר מעניין בתחום הפעילות שלכם או בסטטיסטיקות חשובות? אינפוגרפיקות יעזרו להם מאוד להבין את הנתונים ולכן גם להאמין לכם, ובכם.

תכנים אינטראקטיביים הם דרך מצוינת ליצור מעורבות גבוהה יותר של הגולשים, וכמובן שאפשר גם לשלב באותו עמוד מספר סוגי תוכן. בכל מקרה גם ב-2021 הבסיס הוא עדיין טקסטים – וכדאי לחשוב איך כל תוכן שמבוסס על מילים יעביר את המידע, הרעיונות והמסרים בדרך הקלה והנוחה ביותר להבנה. בין הדרכים להבטיח טקסטים קריאים ומועילים במיוחד – כותרות משנה מדויקות, רשימות מסודרות (בולטים), תקציר או מעין צ’ק ליסט בסוף הטקסט ויש עוד אפשרויות, בהתאם לנושא התוכן.

מה זה On Page Optimization ולמה כדאי להקדיש לו זמן?

מנועי חיפוש מספקים לגולשים הכוונה על בסיס מילות חיפוש שהם מקלידים. בהתאם כדאי לנו “לשכנע” את האלגוריתם שתוכן שיצרנו הוא המענה האופטימלי למילת חיפוש מסוימת (או ביטוי, כמובן). זו בדיוק המהות של On Page Optimization.

המרכיבים העיקריים של החלק הזה באופטימיזציית התוכן הם:

* ה-URL של כל עמוד – השמות שאתם נותנים לעמודים עוזרים למנועי החיפוש להבין במה עוסק כל עמוד ועד כמה הוא רלוונטי לכל חיפוש. URL-ים טובים הם תמציתיים ובעיקר כוללים את מילת החיפוש החשובה לכם עבור אותו עמוד.

* ה-Title – הכותרת שמופיעה בדף תוצאות החיפוש מהווה חלק משמעותי בהבטחה לגולשים שמצפה להם תוכן איכותי. במקביל היא עוזרת למנוע החיפוש “להבין” את מהות העמוד. כותרת מדויקת, מפורטת (אבל לא ארוכה מדי כדי שגוגל לא יחתוך אותה באמצע) וכזו שכוללת את מילת המפתח אבל עם הקשר נכון – למשל: “בניית שולחן עץ – המדריך שיעזור לכם לעשות את זה בקלות” – תעשה את העבודה.

* ה-Description – התיאור הקצר שמופיע בדפי תוצאות החיפוש מתחת לכותרת. הוא אמנם לא משפיע על הציון שגוגל נותנת לעמוד, אבל תיאור מושך מחזק את ההבטחה לגולשים ומגדיל את הסיכוי ללחיצה על הלינק. פער משמעותי בין ה-Title וה-Description לבין התוכן באתר יגרום לגולשים לנטוש, ומהר, כך שבסופו של דבר הקידום ייפגע, ובקיצור – הבטחות צריך לקיים.

* ה-Header – הכותרת הראשית בעמוד עצמו. המטרה: שכל גולש ידע מיד מה הנושא של התוכן ואיך הוא מספק לו ערך. כותרת זו, שנקראת גם H1, לא מוגבלת בתווים אבל כדאי לשמור אותה תמציתית – אם כי לא על חשבון הבהירות. רצוי גם לכלול בה את מילת המפתח. אם למשל הביטוי שעבורו מקדמים את העמוד הוא “טיולי אופניים בגליל”, “טיולים עם גלגלי הצפון” או “טיולי האופניים הטובים ביותר בגליל” הן כותרות פחות טובות בהשוואה ל”מסלולי טיולי אופניים בגליל עם גלגלי הצפון”.

3 המדריך לקידום אתרים SEO מרכיבי חיפוש גוגל

* התוכן עצמו – רצוי לשלב בטקסט שיש בכל עמוד גם את מילת המפתח המקודמת וגם הטיות שונות שלה, אבל בדרך טבעית. לגבי תכנים שאינם טקסט – הסעיף הבא יעזור לכם להבין איך מציגים אותם לגוגל כדי לתרום לקידום האתר. 

איך להציג לגוגל תמונות, וידאו וקטעי קול?

גוגל משקיעה משאבים רבים בללמוד איך לזהות תוכן ויזואלי – אבל נכון ל-2021 אנחנו צריכים לעזור לה.

דרך אחת לגרום לגוגל להבין תמונות ו-וידאו היא באמצעות מילים. הוספת טקסט שמתאר תמונה או וידאו, כמובן לידם, עוזרת גם למנוע החיפוש וגם לגולשים לדעת מה יש בהם, ואם משבצים בחוכמה מילות מפתח מרוויחים עוד נקודות זכות בגוגל. כשמציגים סליידר (תמונות מתחלפות בפורמט כזה או אחר), אפשר להוסיף משפט קצר לכל תמונה, ואם יש קטע קול – כדאי לשקול הוספה של הטקסט שמופיע בו (אם הוא לא ארוך מדי). בדרך זו לגולשים יש בחירה אם לשמוע או לקרוא, ולמנוע החיפוש יש הבנה טובה יותר של הדף ושל מידת הרלוונטיות שלו לכל ביטוי שהגולשים מחפשים.

דרך נוספת להציג לגוגל באופן נכון תוכן שאינו טקסט היא באמצעות נתונים מובנים ו-Schema.org. על-מנת להשתמש באופציות אלה נדרשת התמקצעות מסוימת בתחום ה-SEO.

באילו כלי SEO כדאי להשקיע?

כל הפעולות שפורטו בסעיפים הקודמים ישפרו במידה משמעותית את הדירוג של הדפים באתר שלכם. עד כמה? כדי לקבל תשובה טובה לשאלה המתבקשת הזו, נדרשים כלים מקצועיים.

בין האפשרויות המומלצות: Moz PRO, Ahrefs, SEMrush ויש עוד. כל אחד מהכלים הנ”ל מספק שפע של מידע עדכני ומפורט לגבי כל דף ודף ולגבי ההתנהגות של הגולשים שמגיעים אליכם – מידע שבזכותו אפשר להשביח עוד ועוד את האתר.

לדוגמה, Moz כולל כלי שנקרא On Page Grader. אם מזינים לתוכו את ה-URL של הדף שאנחנו רוצים לדעת עד כמה הוא אופטימלי ואת מילת החיפוש הרלוונטית, קודם כל אפשר לראות ציון בסקאלה שבין 0 ל-100. בנוסף, ואפילו חשוב יותר, הכלי הזה מספק לנו רשימת המלצות שיגרמו לגוגל להעריך יותר את הדף ובהתאם גם לדרג אותו גבוה יותר. הרשימה ממוינת לדברים שכרגע פוגעים בדירוג ודברים שיכולים לשפר אותו, וגם לפי סדר העדיפויות של כל פעולה. 

תוכן גולשים

אופטמיזציה לתוכן מבוססת על משוואה פשוטה: יותר תכנים איכותיים = ציון גבוה יותר ממנועי החיפוש = הופעה בולטת יותר בפני גולשים רלוונטיים רבים יותר.

הבעיה היא שייצור תוכן איכותי מחייב השקעת זמן, משאב יקר למדי בכמעט כל עסק. הפתרון: תוכן גולשים. 

דרך אחד לעודד את המבקרים באתר להוסיף טקסטים משלהם, מן הסתם רלוונטיים ולכן מוערכים בחיוב על-ידי גוגל, היא אפשור תגובות לפוסטים בבלוג באתר. גם פורום הוא מקום מצוין לתוכן שמיוצר לא על-ידכם אלא על-ידי הגולשים. אופציה נפוצה נוספת היא לפתוח את אתר לפוסטים של אורחים – רצוי מומחים בתחום רלוונטי, כך שהתוכן יהיה באמת בעל ערך.

אתר שכולל חנות יכול לכלול גם חוות דעת של קונים על מוצרים ספציפיים או באופן כללי על חוויית הרכישה, ואפילו טסטמוניאלס (אותם סרטונים קצרים שבהם לקוחות ממליצים על מותג, מוצר, שירות וכו’).

שימו לב: כשהאתר שלכם פתוח לתוכן גולשים, זהו גם פתח לבוטים, לאנשים בוטים, לקידומי מכירות ועוד תכנים שאתם לא באמת רוצים באתר שלכם. כדי לשמור על האתר נקי (כמובן לא מביקורת עניינית, שיכולה לתרום מאוד לכל עסק, אלא מכל התופעות הלא רצויות הנ”ל), תוכלו ליצור מנגנון אישור לכל תוכן שכזה או פשוט להקפיד לעבור עליו בתדירות גבוהה.

איך משפיעים חיפושים מותאמים אישית על קידום אתרים?

גוגל מנסה להציג לכל גולש וגולשת תוצאות מותאמות אישית. בהתאם ייתכן שעבור אותו ביטוי מחופש שני גולשים יקבלו תוצאות שונות. המידע שעליו מבוססת ההתאמה כולל את סוג המכשיר, את המיקום של האדם וגם את היסטוריית החיפושים שלו. הפרסונליזציה של תוצאות החיפוש היא מגמה שמתחזקת בהתמדה, וכשאנחנו מתכננים תהליך קידום אתרים חשוב לקחת זאת בחשבון.

איך? לנסות לחשוב כל הזמן כמו הגולשים שאותם אנחנו רוצים למשוך לאתר ולהבין מה באמת הם רוצים – ואיך אנחנו מספקים להם את התשובות הכי מקיפות, הכי עדכניות, הכי אמינות, הכי בהירות והכי מתאימות להם בנקודת הזמן הספציפית ובמיקום הנוכחי שלהם (וכן, משפט דומה מאוד הופיע בתחילת הסעיף הראשון של הפרק הזה – כי זה הכלל שצריך להיות לנו כל הזמן מול העיניים כשאנחנו מבצעים אופטימיזציית תוכן באתר).

Scroll to top caret
×

שיחת ווטסאפ