איך לבנות אסטרטגיית שיווק חכמה לחברת סטארטאפ

פורסם 28 דצמבר, 2022
שיתוף
whatsapp sharing button
facebook sharing button
linkedin sharing button
email sharing button
איך לבנות אסטרטגיית שיווק חכמה לחברת סטארטאפ
דני שקד, מומחה לשיווק באינטרנט
מאת דני שקד

המפתח הראשון להצלחה של סטארטאפ הוא רעיון לפתרון שמספק מענה יעיל לצורך נרחב. את זה כבר יש לכם. המפתח השני הוא עובדים חרוצים ומחויבים שיהפכו את הרעיון למוצר (דיגיטלי או פיזי), וגם את זה כבר יש לכם. המפתח השלישי הוא שיווק חכם, ואם תיישמו את הטיפים הבאים, גם עליו תוכלו לסמן V בדרך למימוש מלא של הפוטנציאל של הסטארטאפ.

 

למה חשוב לבנות אסטרטגיה מדויקת?

כל עסק זקוק לאסטרטגיית שיווק שתעזור לו לפנות לקהל הנכון, בנקודת הזמן הנכונה, עם ההצעה הנכונה ביותר. אצל סטארטאפים הצורך מוחשי במיוחד בגלל שהם עדיין לא מוכרים, ולמעשה במקרים רבים עדיין אין להם מוצר שכבר הוכיח את עצמו. מצד שני יש לא מעט דוגמאות לסטארטאפים בינלאומיים גדולים שלפחות חלק מההצלחה שלהם נזקף לזכות שיווק דיגיטלי אפקטיבי – למשל דרופבוקס. החברה נכנסה לתחום שהיו בו מתחרים רבים, ביצעה גם לא מעט טעויות לאורך הדרך כפי שמודה המייסד של החברה דרו האוסטון, אבל בזכות אסטרטגיית שיווק חכמה הגיעה ל-15 מיליון משתמשים משלמים (ועוד רבים שנעזרים בשירות החינמי שלה). אחת ההחלטות היותר טובות במסגרת האסטרטגיה הייתה להעניק נפח אחסון חינמי למשתמשים קיימים שיזמינו חברים לשירות – וכך הגיעה החברה ללקוחות חדשים רבים.

 

גידול אקספוננציאלי

חברות ותיקות יכולות להסתפק בגידול ליניארי במספר הלקוחות והמתעניינים בשירותים ובמוצרים שלהן. סטארטאפ לעומת זאת זקוק לגידול אקספוננציאלי – מונח שהפך נפוץ מאוד בתקופת הקורונה, אבל בעולם העסקים המשמעות שלו כמובן חיובית מאוד.

גידול אקספוננציאלי מאפשר לסטארטאפים לפרוץ מיד כשהמוצר שלהם מבשיל. בדרך זו הם גם חוסכים כסף וזמן, וחשוב יותר, מונעים ממתחרים אחרים שאולי מפתחים במקביל מוצרים דומים להקדים אותם.

 

5 דרכים לבצע שיווק דיגיטלי אפקטיבי

הבסיס של בניית אסטרטגיה לשיווק בדיגיטל עבור סטארטאפ הוא לאפיין את פלח השוק אליו פונים. כדי לעשות זאת חשוב לראות את המוצר מנקודת המבט של הלקוח ולא מנקודת המבט של המפתחים. טכנולוגיה, מתקדמת ככל שתהיה, היא עדיין לא סיבה לשלם כסף, ולכן נדרשת הגדרת ערך (Value Proposition) – כלומר מה יניע בני אדם לקנות מכם את המוצר (או לבצע כל פעולה רצויה אחרת).

בהקשר זה כדאי לציין טעות שביצעה ווייז בתחילת דרכה. היא הגדירה את המוצר כ"כרשת GPS חברתית" במקום כדרך חכמה לחסוך זמן יקר בכל נסיעה. טעות נוספת הייתה הסתמכות על פרסום מפה לאוזן, קונספט שלא אפקטיבי מספיק בחו"ל. אמנם בסופו של מסע ווייז הפכה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר, אבל רצוי כמובן ללמוד גם מטעויות ולקצר את הדרך שלנו להצלחה.

עוד עיקרון קריטי הוא מציאת הנתיבים האופטימליים לכל סטארטאפ ספציפי במרחב הדיגיטלי. הנה 5 דרכים שעשויות להניב תועלת גבוהה במיוחד:

 

1. אימיילים

שיווק באימיילים אולי נתפש כלא יעיל בגלל הצפת תיבות הדוא"ל של כולנו באינספור מסרים פרסומיים ואחרים, אבל סטארטאפים עשויים לגלות מציאות שונה לגמרי. התנאי למינוף רשימת תפוצה לכדי בסיס לקוחות ראשוני נאמן ואיתן: מיילים שכוללים מדריכים מועילים, אינפוגרפיקות מעניינות, תובנות מקוריות על מחקרים חדשים, סרטונים שעוזרים לנמענים להבין טוב יותר את העולם וכו'.

דגש נוסף הוא תדירות גבוהה יחסית – לא כל יום כמובן, אבל כן פעם בשבוע, גם כדי להישאר בתודעה וגם כדי להוכיח רצינות וערך אמיתי. כדי לבנות רשימת תפוצה תצטרכו גם כן להציע תמורה משמעותית – למשל ספר אלקטרוני או הנחה ברכישה הבאה.

 

2. שיווק מבוסס תוכן – Content Marketing

באופן עקרוני רוב השיווק הדיגיטלי מבוסס על תוכן, אבל ב-Content Marketing הכוונה היא לניצול פלטפורמות כמו טאבולה או אאוטבריין. היתרון הגדול ביותר של ערוץ שיווק זה הוא פוטנציאל חשיפה נרחב בזכות ההופעה באתרים כמו Ynet, דה מארקר, מאקו וכו'. בנוסף, למרות שמדובר בפרסומת, גולשים רבים מייחסים אמינות גבוהה יחסית להפניות שמופיעות בסוף הכתבות – ועם כותרת מושכת תוכלו לממש את הפוטנציאל ולהיכנס לתודעה של עוד אנשים רבים.

 

3. רשתות חברתיות

ולא רק פייסבוק אלא גם אינסטגרם, רדיט, טוויטר – מה שמתאים לכל סטארטאפ על סמך אפיון קהל היעד שאליו פונים.

היתרון הבולט: אינטראקציות מגוונות עם המתעניינים והלקוחות. החיסרון הבולט: הקהל מצפה לאינטראקציות האלה. בהתאם דרך זו מומלצת רק לסטארטאפים שיכולים להגיב לתגובות, לנהל דיאלוג אמיתי עם הציבור וגם להעלות פוסטים מעניינים בתדירות גבוהה. 

 

4. קידום ממומן

עבור סטארטאפים, ובמיוחד אלה שנמצאים בתחילת הדרך, הקידום הממומן עשוי לספק קרש קפיצה מוצלח מאוד ליצירת קהל הלקוחות הראשוני. מאחר שההישגים בהמשך תלויים במידה ניכרת בהתנהלות הלקוחות הראשונים, ובפרט כשהמטרה היא גידול אקספוננציאלי, חשוב לבצע את הקידום הממומן באופן מדויק וממוקד, וכך להגיע לאנשים הנכונים.

תכנון מוקפד של הקמפיין מבטיח גם ROI גבוה ובעיקר הגעה לקהל הרלוונטי גם בתקציב נמוך יחסית.

 

5. אתר / בלוג מקצועי

אתר או בלוג מקצועי מהווים עוד דרך מוצלחת לשווק סטארטאפ, ובעיקר מייצרים כרטיס ביקור מרשים. באתר תוכלו להציג לציבור הרחב את המוצרים שפיתחתם ושאתם מפתחים, לפרט את החזון של הסטארטאפ, להעלות כתבות בתחום הפעילות שלכם וגם להניע את המבקרים להשאיר פרטים כדי שתוכלו לשמור על קשר איתם באמצעות ניוזלטרים. תוספת נוספת לאתר / בלוג היא כפתורי שיתוף ברשתות חברתיות, כדי לאפשר הפצה רחבה של כל תוכן, ואם הוא מוצלח במיוחד ליהנות אפילו מהגידול האקספוננציאלי המיוחל.

 

הכרת את האחות התאומה של סייט איט לסטארטאפים ולחברות טכנולוגיות? לחיצה אחת אל האתר של- Evil Twin- Badass Tech & Startup Marketing 

Scroll to top caret
×

שיחת ווטסאפ