האם שווה להשקיע בספליט טסטינג? (עידו סלע, וויזי)

פורסם 4 ינואר, 2015
שיתוף
whatsapp sharing button
facebook sharing button
linkedin sharing button
email sharing button
האם שווה להשקיע בספליט טסטינג? (עידו סלע, וויזי)
דני שקד, מומחה לשיווק באינטרנט
מאת דני שקד

שלום לקהילת siteIT, שמי עידו סלע, הבעלים של וויזי, אג'נסי לשיווק באינטרנט. דני ואני חברים וקולגות, מדסקסים ומתייעצים בנושאי קידום אתרים ושיווק באינטרנט.
הנושא בפוסט הזה מאד סקסי להרצאות ולשיחות מכירה והוא ספליט טסטינג או בשמותיו האחרים CRO, A/B Testing ועוד.
במשפט אחד, המשמעות של ספליט טסטינג היא בדיקה סטטיסטית ומדויקת בין נכסים אינטרנטיים דומים, כדי לקבל אינדיקציה איזה מהם ממיר יותר טוב.
הנה דוגמה מתוך אתר Optimizely
אתם מזהים את ההבדל? מי לדעתכם ממיר יותר?

11

השני ממיר ב- 15% יותר.
נכון סקסי? נכון מעלה חיוך? גם אצלי.
אז מה העניין? האם אני בעצם טוען שלא שווה להשקיע?
לפני שאציג את דעתי, אתן הצצה קלה לתחום המכירות, טלפוניות או פרונטליות.
גם שם, תמיד מדברים איתנו על הכימיה, על הרגש, על הלבוש שלנו, על העמידה, היציבה, אפילו הריח שלנו, המבט בעיניים, תנועות הידיים, לשים מראה מול הנציג ועוד ועוד.
אבל מה בסוף? בסוף אנו נתקלים באיזו פקאצה לא מרוכז, צעיר, לא חייכן, חסר סבלנות אשר עסוק בטלפון שלו ולא בנו ולרוב לא חוזר אלינו.
לפני כמה שבועות, חיפשתי בגוגל מדרגות לולייניות לביתי. מתוך 20 תוצאות בעמוד הראשון, נכנסתי לחמישה אתרים ולכולם השארתי פרטים שכל נער יבין שיש כאן לקוח שניתן להמרה. ארבעה בתי עסק כלל לא חזרו אלי. בית עסק אחד חזר עם התשובה הבאה "שלום עידו, כל הפרטים באתר אתה גם מוזמן לבוא אלינו לתצוגה".
כסוכנות שיווק, אני תמיד במקרים האלו מתעצבן, למה? כי אחרי זה באים אלינו בתי העסק כאלה ורוצים לידים, לידים ועוד לידים ולרוב טוענים שהלידים שהם קיבלו עד היום לא איכותיים, לא מספיקים, לא טובים ועוד ועוד.
למה זה קורה? באמת למה?
כי זה קשה בצורה בלתי רגילה.
אני לא מנסה כאן להתסיס או להתחכם. זה באמת קשה מאד.
כי לפני שמדברים על הריח ועל החיוכים ועל האנרגיה, בואו נראה כמה משימות צריך לעשות נציג המכירות רק כדי להיות ראוי לתוארו.

 

  • הוא צריך לענות מהר – זה לכעצמו מאד קשה אם יש בית עסק עמוס בטלפונים שבו הנציג מטפל בעוד תחומים וכו', גם אם יש קול סנטר זה קשה, תראו את חברת הוט ושותפיה.
  • הוא צריך להיות מקצועי – זה עוד יותר קשה, לענות בכלל לעניין. תחשבו על נציג של מוצרי חשמל. האם יש סיכוי בעולם שהוא יבין, ידע ויוכל להמליץ על מאות מוצרים? תארו לכם כמה זה קשה.

    הוא צריך להיות רספונסיבי – לחזור אליך, לסמס לך, לשלוח לך מייל וכו'. היכן הוא

  • מתעד את זה? אמרתם שהכי נוח לכם שיחזור אליכם בשעה 16:00, האם יש לו מערכת תזכורות?

  • הוא צריך להיות ראוי ומכובד – לדבר בצורה מכובדת, לא לנבל פה, להבין עם מי הוא

    מדבר, לשלוח מייל בעברית תקינה, לא ללכלך על חבריו או על המתחרים וכו'.

  • הוא צריך לדעת מחשב טכנולוגיה ומערכות שבהן הוא עובד – לסלוק, לספק תשובות, להנפיק חשבוניות, זיכויים, לבדוק מלאים, לבדוק תנאים, חוזים וכו'.

  • ויש עוד ועוד ועוד – וכל זה רק כדי להיות "סטנדרטי" "רגיל" כמצופה.

 

עכשיו תנסו להיזכר, כמה פעמים נתקלתם בנציג כזה? התשובה היא מעט מאד. כי רק כדי להיות "רגילים" בעולם שלנו היום, זה בעצם להיות תותחים.

ולמה אני אומר את זה? האם בניתם אתר תדמיתי לאחרונה? בניתם אתר קמעונאי לאחרונה? ראיתם כמה זה קשה להעמיד אותו על הרגליים כמו שצריך?

בואו ניקח לדוגמה אתר קמעונאות:

  • הוא צריך להיות פשוט
  • הוא צריך להיות רספונסיביהוא צריך להתאים לעשרות גרסאות דפדפנים
  • הוא צריך להתאים לעשרות רזולוציות ומכשירים
  • הוא צריך כמובן להיות מהיר
  • כמובן להתאים למובייל
  • הוא צריך לתמוך בכל סוגי האשראי, בפייפל, בחשבוניות אוטומטיות
  • הוא צריך לסלוק בפשטות (זה אומר אייפריים ולא דף Redirect) ושתהיה לו חשבונית מס אוטומטית. ואם הכרטיס לא עבר? האם יש חיווי? ומה עם בית העסק? האם יש לו מייל אוטומטי?

  • מישהו פעם ראה Wish List אשר עובד כמצופה? איך אני משתף אותו? האם הוא נשלח לחברים? מה עם Favorites באתר קמעונאות? כמה זמן נשארים הקוקיז, איך אני חוזר אליהם?

  • מה לגבי שליחה לניוזלטר והאם יש פופ אפ?

  • מה לגבי Up-Sale? האם זה אלגוריתם? ומה לגבי Cross Sale? יש? קיים?

  • ועוד ועוד ועוד ועוד…

אני מרשה לעצמי להגיד כחברה שמתעסקת בין היתר גם בבניית אתרים שזה קשה כמו קריעת ים סוף – לעשות אתר קמעונאי, או אתר עם דיגיטל פרודקט, זה מאות פרטים, עשרות פלאגינים, מאות התנהגויות וזאת רק כדי שיעבוד "רגיל".

מעטים האתרים שראיתי בישראל או בעולם שבכלל עובדים כמו שצריך – אתרים אשר יש בהם תהליך זרימה פשוט וקל, שאדם מוצא את מה שחיפש בשניות, שקל לו, פשוט לו ונעים לו.

למה זה?

כי הסטנדרטים עלו. כי יש מלא אופציות, כי אתר היום שבנוי על וורדפרס עם WooCommerce עם עוד 30 פלאגינים אשר צריכים לדבר אחד עם השני זה טירוף מערכות וזאת רק כדי להגיע ל"סטנדרט".

"אז מה אתה אומר? לא לשפר את ההמרה"?

לא, זה לא מה שאני אומר.

אני אומר קודם תעלו כמו שצריך, שיהיה לכם אתר מעולה אשר עובד בצורה מעולה, חלקה וזורמת.

"בדקתי, האתר שלי פצצה, האם אז לעשות ספליט"?

לא, גם אז לא בטוח. קחו בחשבון את המשאבים. כדי לקיים ספליט טוב, צריך מערכות, צריך קופי, צריך שינויים טכניים ולא טכניים ואחרי כל זה צריך גם לשנות את האתר וזה לא תמיד ניתן. לדוגמה במערכות קמעונאיות לא הכל ניתן בכלל אז למה לי להשקיע על בדיקות "ספליט" אם המערכת לא תאפשר לי לבצע שינויים אחרי שיהיו לי מסקנות?

רוצים כלל אצבע לביצוע ספליט טסטינג? רק אם יש לכם אתר מעולה, ויש לכם מעל 200 יוניקים ביום ויש לכם את אנשי המקצוע והמשאבים לעשות שינויים אחרי זה לפי הנתונים שיתקבלו.

מתי ראיתי לאחרונה אתר כזה? לא זכור לי.

סיכום:

הסיכום שלי הוא שברוב המקרים ואני מדגיש – ברוב המקרים, ההתעסקות ביחסי המרה לא רלוונטית לא כי היא לא חשובה אלא כי רוב האתרים ורוב דפי הנחיתה עדיין לא בשלים בכלל להגיע לדוקטורט. הם לא סיימו תיכון.

תזכרו גם כשאתם בשלים, שהכל זה עניין של עלות תועלת – לעשות בחינת ספליטים כמו שצריך מצריכה משאבים וצריך לבחון האם המשאבים האלו מצדיקים את השינוי ואם לא עדיף להשקיע את המשאבים על ערוצים אחרים.

טיפ הכי חשוב: לא הכל בהמרה, הכל הוא במוצר, עדיף לנו להשקיע במוצר שלנו, בשרות שלנו וכו' ואז הלקוחות יהיו מוכנים "להתפשר" על משפך כזה או אחר. ההתעסקות בפיפסים כל היום לא בונה ולא מפילה בית עסק. הסטת משאבים למקומות הלא נכונים – כן.

בהצלחה!

Scroll to top caret
×

שיחת ווטסאפ